Resbiten

Det spelar ingen roll om destinationen är Hangö eller Hanoi, det är minnena som räknas.
Header

Business blir business för Ryanair

15.04.2014 15:10 | Skriven av camillaahlbom i Okategoriserade

En enda gång i mitt liv har jag flugit med Ryanair. Det är många år sedan, men den gälla kvinnoröst som envist försökte sälja lotter ombord har jag inte glömt.

Kvar i minnet finns också hur noggrant jag packade och vägde mitt handbagage för att det inte skulle överskrida viktgränsen. Kappsäcken var av den allra minsta modellen och i ultralätt material.

Slimmat, kort och gott.

Ryanair slimmar fortfarande. Utgifterna ska hållas i styr men servicen breddas. Det gäller att locka businessresenärerna ombord. Det har konkurrenten Easyjet lyckats med och självklart vill också Ryanair ha sin andel av kakan.

Det får Ryanair att satsa på de stora flygplatserna i Rom, Madrid, Lissabon, Manchester och Budapest.
Inom kort startar också trafik till Bryssel, Prag, Aten och Thessaloniki.

Enligt O’Leary pågår diskussioner med första klassens flygplatser också i Finland, Sverige, Norge och Danmark samt Italien, Spanien och Tyskland.

Ombord gäller också andra bullar. Det ryktas att rena gourmetmaten ska serveras. Ja, till den som betalar för den förstås… möjligen affärsresenärer som reser första klass eller premium..

Målet sägs vara att fördubbla antalet affärsresenärer inom loppet av två år. För att nå det målet har Ryanair ingått ett avtal med globala Travelport och säljer därmed också biljetter via resebyråer.
Travelport täcker en tredjedel av Europamarknaden, enligt The Guardian.

I dag reser ungefär 19 miljoner om året reser med Ryanair i jobbet. Det är ungefär 20 procent av bolagets totala antal passagerare.

fDela tTweeta

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 You can leave a response, or trackback.

Svara

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *